Tänään oltiin ihka ensimmäisissä kisoissa, harjoitustokokisoissa! Oli kyllä tosi jännä paikka molemmille ja Mörkö käyttäytyikin AIVAN ihmeellisesti.. ja todennäköisesti mä käyttäydyin aivan yhtä ihmeellisesti sen mielestä. Paikkana oli sisätila, jossa oli lattialla matot täynnä äärimmäisen mielenkiintoisia hajuja. Useammassa paikassa lattialla oli myös koreja, joissa oli houkuttelevia luita ja leluja, pöydällä taas oli nameja. Seinän takana kuului lähes koko ajan koiran haukkumista ja murinaa. Ei siis aivan sellainen harjoituspaikka, mihin Mörkö on tottunut, joten ilmankos sitä jänskätti. Kisaamassa oli myös espanjanvesikoira Rambo, mutta valitettavasti en ehtinyt heidän suoritustaan näkemään. Mutta kiva kun oli jotain tuttua muuten täysin uudessa tilanteessa :)

Ensimmäinen luokka oli nakki/lelu-luokka, jossa sai palkata koiran aina liikesuorituksen loputtua ja pitää namia kädessä liikkeen aikana. Jos palkkaa ennen tuomarin kiitosta, arvosana putoaa yhdellä pisteellä. Näin meillä meni:

Luoksepäästävyys: 10   -   Mörkö nousi seisomaan, kun se yritti kurkotella haistelemaan tuomarin toistakin kättä.. jospa siinä vaikka olisi namia tai jotain..? ;D

Paikalla makaaminen: 7,5    -   mä olin aivan puulla päähän lyöty, kun meidän tähän asti varmin liike meni vähän mönkään, kun Mörkö vinkui koko sen puoli minuuttia, kun siinä maassa piti olla! Se ei IKINÄ harjoituksissa ole vinkunut, vaan on ollut ihan rauhallinen, mutta nyt se ei tehnyt muuta, kun tuijotti, heilutti häntää ja vinkui/kiljui! Sitten se vielä vähän ennakoi ja nousi istumaan ennen käskyä.

Seuraaminen kytkettynä: 8   -   Mörkö seurasi muuten ihan hyvin, mutta muutamassa kohdassa jäi haistelemaan maton hajuja.

Maahanmeno seuraamisen yhteydessä: 10   -   se meni nappiin :)

Luoksetulo: 9   -   meni muuten hyvin, mutta mä ennakoin vahingossa ja palkkasin ennen tuomarin kiitosta.

Seisominen seuraamisen yhteydessä: 9  -  tämäkin meni muuten ihan hienosti, mutta nyt ennakoi Mörkö ja mun palattua sen viereen istui ennen käskyä.

Estehyppy: 7   -   hyppy-käskyn jälkeen Mörkö oli menossa esteelle, mutta jäikin haistelemaan sitä, kunnes yhtäkkiä ilmeisesti itse tajusikin, että "pitiks mun tehdä jotain?!" ja palasi nopeasti mun sivulle perusasentoon, josta uudella käskyllä hyppäsi esteen yli ja loppuliike sujui hyvin.

Kokonaisvaikutus: 9

Pisteet yht. 136,5/160, sijoitus 4.

Tämän jälkeen mua kauhistutti kahta kauheammin se seuraava luokka, johon osallistuttiin! Se nimittäin oli astetta vaikeampi, koska siinä ei saanut palkata namilla ollenkaan, vaan ainoastaan sai kehua!! Mä olin aivan varma, että tuo hölmöläinen vaan sinkoilee ympäriinsä, kun ei ole enää edes namihoukutusta. Näin se sitten sujui:

Luoksepäästävyys: 10  -  ja pyllykin pysyi maassa :)

Paikalla makaaminen: 10  -  nyt se oli hipihiljaa ja aivan rauhassa!

Seuraaminen kytkettynä: 10  -  Mörkö seurasi 100 kertaa paremmin kuin namin kanssa. Käännökset sujuivat eikä se jäänyt minnekään haistelemaan tai mitään. Pysähdyksissäkin sen pylly napsahti salamannopeasti mattoon.

Maahanmeno seuraamisen yhteydessä: 10  -  nappiin meni tämäkin :)

Luoksetulo: 8  -  puhtaasti mun oma moka! Mulla oli nahkahihna, jonka tiputin sen eteen enkä siinä suoritustilanteessa muistanut, että Mörkö EI VOI kävellä sen nahkahihnan päältä, vaan sitä on pakko väistää, ja niinpä se sitten pienen kiertoreitin jälkeen vihdoin päätyi oikeaan paikkaan.

Seisominen seuraamisen yhteydessä: 10  -  tämä meni hyvin!

Estehyppy: 9  -  tehtiin "vanhoilla säännöillä" (tms.) eli seuraamisen yhteydessä hyppy ja sitten seuraaminen jatkui ja sitten pysähdys. Muuten meni hienosti, Mörkö hyppäsi hyvin, mutta kun seuratessa ohitettiin pöytää, jonka päällä oli nameja, niin Mörkö hävisi mun vierestä vähän haistelemaan niitä nameja ja sen jälkeen sitten palasi takaisin mun viereen.

Kokonaisvaikutus: 9

Pisteet yht. 151/160, sijoitus 1!! :D

Oltiin kyllä tuomarin kanssa varmasti yhtä hämmästyneitä meidän toisesta suorituksesta! Tuomari sanoi, että oli kyllä huomattavasti parempaa työskentelyä tuossa toisessa luokassa kuin namiluokassa. Me välillä osataan yllättää :)

Nyt on ekat kisat takana ja täytyy alkaa katselemaan seuraavia, niin saadaan taas lisää harjoitusta! Ehkä sitten joskus hamassa tulevaisuudessa molemmat sekä koira että mamma osaa ottaa kisoissa vähän rennommin ;)