Vesikoirat Ry järjesti MH-luonnekuvauksen Laukaalla Lievestuoreella viime viikonloppuna. Oli kyllä todella mielenkiintoinen päivä, hirveästi olisi kiinnostanut jäädä katsomaan kaikkien koirien kuvauksia, mutta ehdittiin nähdä Mörkön lisäksi vain toisen portugeesin sekä espanjanvesikoiran luonnekuvaukset. Me oltiin ihan varustauduttu sateeseen (mulla oli mukana vaan pitkähihaisia ja takki!), mutta yllättäen siellä paistoikin aurinko ja oli todella KUUMA!

Ensin testattiin miten koira ottaa kontaktia vieraisiin ihmisiin, lähtee vieraan mukaan ja sietää käsittelyä. Tässä ei tullut yllätyksiä. Mörkö kävi ohimennen moikkaamassa kaikki, mutta ei ollut kuitenkaan hirveän kiinnostunut. Vieraan mukaan se lähti, mutta kun kauempana vilkaisi taakseen ja tajusi, että mä en ookaan mukana, se lähti aivan hillittömästi kiskomaan luokse. Lelulla se leikki, sekä mun että testaajan kanssa.

Sitten oli vuorossa takaa-ajo. Mä en usko Mörkön edes nähneen koko viehettä, se oli sen verran kaukana, ruohikossa eikä kovin erottuvan värinen. Ekan kerran se lähti pinkomaan yllättäen suoraan taaksepäin, koska Antton oli yleisön joukossa ja Mörköstä oli koko testin ajan aivan HIRVEÄÄ, että lauma oli näin julmasti hajotettu. Oli kyllä kova vetovoima siellä yleisössä.. :D Tokalla kerralla vieheen lähtiessä liikkeelle Mörkö oli vieläpä selin sinne vieheen suuntaan eikä tosiaan nähnyt yhtään mitään muuta kuin Anttonin.

Sitten testattiin aktiviteettia. Mun piti seistä paikallani monta minuuttia ja katsella taivaan lintuja. Mörkö riuhtoi Anttonin suuntaan, vinkui, kitisi, kiljuikin välillä. Juoksi mun ympäri, tuijotteli sekä mua että Anttonia ja kitisi lisää. Just kun aika loppui, se rauhoittui istumaan mun viereen.

Seuraavana oli vuorossa niin hauska osio, että mulla oli täysi työ olla nauramatta sitä seuratessa! Kaukana meistä hyppeli sadeviittaan pukeutunut mies, kyyristeli, lauloi kovaan ääneen Hepokattia ja käyttäytyi kaikin puolin hämärästi. Sitten se alkoi yksinään leikkiä lelulla ja lopulta heivasi sadeviittansa pusikkoon. Mörkö juoksi puoliväliin kohti miestä, murisi ja haukkui kovasti. Se ei millään suostunut tulemaan sieltä takaisin luokse, vaan se oli todella kiinnostunut siitä tyypistä. Kun se huomasi mun lähtevän myös sinne suuntaan, se juoksi saman tien moikkaamaan sitä heppua.

Seuraavana vuorossa oli pelästyttäminen yhtäkkiä nousevan haalarin avulla. Mörkö pomppasi vähän sivuun, sitten oli jo ryntäämässä kohti haalaria, kunnes tulikin toisiin ajatuksiin ja päätti sittenkin seurata tilannetta siinä mun luona. Suostui tulemaan katsomaan haalaria ja ohitukset sujuivat ilman mitään väistämistä tms.

Räminän kohdalla se vain pysähtyi ja sitä se uskalsi mennä katsomaan jo ennen kuin mä olin sen luona. Ohitukset sujuivat myös hyvin.

Aaveet oli Mörkölle se pahin paikka. Kaksi aavetta lähti lähestymään meitä eri suunnista hitaasti. Mörkö meni mun eteen ihan hihnan päähän asti haukkumaan ja murisemaan niille. Se oli sinnikkäästi siinä tosi pitkään, kunnes aaveet olivat jo ihan lähellä sitä, jolloin se katsoi parhaimmaksi tulla mun jalkojen luokse jatkamaan huutelujaan ja murinoitaan. Se uskalsi tulla moikkaamaan aaveita, kun mä menin niiden luo ja riisuin toiselta hupun.

Lopuksi taas leikittiin. Mörköä ei hirveästi enää leikki kiinnostanut ja sillä oli tosi kuuma. Neljästä laukauksesta se ei ollut moksiskaan, nopeasti vaan vilkaisi, että mitäs tuolla nyt taas tapahtuu.

Mörkö oli joka osion jälkeen hirveällä innolla taas menossa seuraavaan paikkaan. Mua oli vähän jännittänyt nuo pelästytykset, kun eräs perro pelästyi niin paljon, että pakeni todella kauas. Mörkö ei kuitenkaan lähtenyt missään vaiheessa karkuun eikä sitä tarvinnut onneksi lähteä hakemaan mistään. Sille vaan tuli hirveän kuuma, kun aurinko porotti koko ajan sen mustaan turkkiin. Kyllä vesi maistui kuvauksen jälkeen :)

Kuvaaja sanoi erittäin osuvasti, että Mörkö selvästi toimii ennen kuin ajattelee (allekirjoitan täysin!!). Touhukas kaveri, eloisa ja vilkas.